Content-Type: text/html Jag tycker inte det är bibliotekens roll att hålla den lokala bokhandel under armarna. Hur förmånliga avtal man än kan pressa fram tror jag inte att de kan konkurrera med de stora internationella leverantörerna. Vi har ett avtal med vår leverantör som ger oss 15% rabatt på listpriset på de flesta förlags böcker. Lokalt i Sverige skulle vi nog få betala upp emot det dubbla. Grunden i LOU är att upphandling skall göras "affärsmässigt" vilket jag inte tycker det är att gynna lokala handlare. Alla ni som arbetar på universitet och högskolor som har upphandlade avtal, vilket är de flest av de stora, hur ser ni på ert förhållande till dessa om ni gör mycket "nätaffärer". Jan Nilsson Mah > Hurra för alla som inser att man bör gynna sin lokala bokhandlare så mycket > man bara kan, om man är angelägen om att han ska finnas kvar. > Det värmer en gammal bokhandelssjäl. > En bra bokhandlare kan alltid fixa fram ett förmånligt rabattavtal om man köper > mycket, dessutom blir det faktiskt mindre jobb att anlita sin lokala > bokhandlare, > eftersom alla fakturor kommer från samma ställe och det är dessutom alltid > lättare att kommunicera på ett vettigt sätt med en och samma person, istället > för att trrassla sej in på hundratals olika hemsidor och leta efter det man > önskar (med eller utan Java) > Tove Kjellander > > Lizette Nilsson wrote: > > > Anders och alla; > > > > Bokus har absolut blivit sämre. Leveranstiderna som var korta i början har > > blivit...långa. De brukade ha ett jättebra magasin med intervjuer, artiklar > > med mera - ett ganska uppkäftigt magasin som kunde skriva bitska > > recensioner av böcker som bokus själva sålde. Det lades ned i samband med > > ägarbytet om jag inte minns fel. De brukade också ha en lättmanövrerad > > hemsida, vilket inte direkt är fallet idag. Sist men inte minst...det fanns > > faktiskt en tid när bokus var billigast. > > > > Det tråkiga med Bokus fall är att de började som något mer än en vanlig > > kommersiell bokhandel, och slutade som något sämre. Vill man ha bra service > > kan man med fördel vända sig till AdLibris eller Boktjänst, Bokex eller > > någon av de andra. > > > > /Lizette, > > Universitetsbiblioteket i Umeå. > > > > At 12:14 PM 10/4/99 +0200, you wrote: > > >Hej > > > > > >Är det bara jag som tycker att Bokus har blivit sämre? > > > > > >Är jag gnällig när jag tycker att några Java script är kul, men inte hur > > >många som helst. Borde inte alla Web-sidor (och i synnerhet vinstdrivande > > >företags!) vara möjliga att använda med enkla verktyg. > > > > > >Jag noterar att min senaste uppdatering av Netscape 4 nätt och jämt klarar > > >av Bokus sajt. Dessutom har man inte hållit "Leveranstiden hos bokus.com är > > >5 arbetsdagar." på länge nu. > > > > > >Kanske är jag en ensam teknikfientlig surkart som sitter och svär över > > >Internets utveckling. Kanske tycker ni även att bibliotekarier borde hålla > > >sig för goda för att dryfta kommersiella företags verksamhet på Biblist. > > > > > >Men om så ej är fallet kanske lite konstruktiv kritik till Bokus, från er > > >som tycker som jag, kunde vara på sin plats. > > > > > >--- > > > > > >Mail till mig skickas med fördel till: > > >[log in to unmask] > > > > > >och till förtret för andra till: > > >[log in to unmask] > > > > > >Vänliga hälsningar > > >Anders Johansson > > >Högskolebiblioteket i Skövde > > > > > > > > -- > Tove Kjellander > Bibliotekarie > Kungliga Biblioteket > Enheten för bibliografisk utveckling > och samordning > telefon 0587-50025 > eller telefon + fax 0587-50012 > e-post: [log in to unmask] > http://www.kb.se/bus/bus.htm > http://www.microform.se/toan > Snigelpostadress: Lobacken, Östanbergshyttan > 713 91 NORA > Jan Nilsson Malmö högskolas bibliotek Tfn 040-6657294 Mobil 0708-655226 Fax 040-6657301