Från KB:s hemsida

Från och med torsdag 19 mars har KB bara öppet för bokade besök för användare som behöver tillgång till våra samlingar. Syftet är att begränsa smittspridningen.

Igår skriv Göteborgs Universitetsbibliotek på sin hemsida

Förändrad service med anledning av coronaviruset
Publicerad: 23 mars 2020 13:40
Biomedicinska, Humanistiska och Samhällsvetenskapliga biblioteket har öppet på vardagar klockan 12-16. Studiemiljöer och samlingar är stängda. Du kan ändå beställa, låna och återlämna böcker. Vi erbjuder övrig biblioteksservice på distans per telefon och online.

och

Tre av biblioteken håller öppet för lån och återlämning av litteratur, medan övriga bibliotek stänger helt. Grupprum, läsesalar och övriga studiemiljöer är stängda på alla bibliotek. Detta gäller tills vidare.

och något som jag drabbades när jag skulle låna böcker på UB och möts av en avspärrning med plastband. Fick en känsla av att böckerna var en brottsplats som var avspärrad. Var det en coronhärd som upptäckts? Jag hoppas att inte möter en plastremsa som spärrar biblotekets avhämtningshyllor.när jag senare idag ska försöka återigen  hämta böckerna som jag ville ha igår.

Du kan inte hämta böcker själv från de öppna samlingarna, alla böcker måste beställas fram för avhämtning. Det går bra att beställa böcker även från de stängda biblioteken och hämta dem på Biomedicinska, Humanistiska eller Samhällsvetenskapliga biblioteket. Gör din beställning i Supersök som vanligt.

Stadsbiblioteket som ligger några hundra meter från UB däremot skriver

Biblioteken har öppet som vanligt, om inte annan information finns på ditt biblioteks hemsida. Alla program är inställda 19 mars till 30 april. Besök inte biblioteken om du är sjuk, utan använd hellre våra digitala tjänster.

och

Vad gör biblioteken i Göteborg för att undvika smittspridningen?

För att hjälpa till att undvika smittspridning och underlätta för bibliotekets användare har vi ändrat våra lånevillkor:

Från och med 17 mars tas förseningsavgiften bort på pågående lån och nya lån. Ändringen gäller tills vidare.
Du kan förnya ditt lån tre istället för två gånger, förutsatt att den inte är reserverad av någon annan. Du kan låna om via appen Biblioteket eller via den digitala bibliotekskatalogen Gotlib.
Du kan låna hur många e-böcker och e-ljudböcker som du vill, men ha max två lån samtidigt. Vi har tagit bort begränsningen i antal lån per månad.
För ett mer flexibelt filmtittande kan du strömma åtta filmer i månaden med tjänsten Cineasterna, istället för två per vecka.

https://goteborg.se/wps/portal/press-och-media/aktuelltarkivet/aktuellt/b23f3e34-3f81-4a09-aa0f-8c5168706b0b/!ut/p/z1/pZHBCoJAFEW_pQ8Y5s0bnaalRoimaYpls4kx0oRSCWnR1ydBUBuTursL59y3eFTRjKpa36pSd1VT63Pfd0rs0Ya1tJkF4SZagOsvDUxijk6CdPsEUvYCwkiA60WYrgKLC8mo-sNniTnOh49YYMdocwAnxF_896Vx_gCghue9bwf6D-A1mAclVa3uTqSqi4ZmOfKCH7lBeCEZMTTMiNZQEHkwmZBTEDnktL2kfbK7b00mD9znWTs!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Från Biblioteksbladet om Västerås inställning

– Biblioteken ska hålla öppet så mycket det bara går för att motverka oro och psykisk ohälsa samt för att främja trygghet, säger stadsbibliotekarie Marie Holmqvist.

– I en krissituation med stor samhällspåverkan har biblioteken identifierats som en avgörande kritisk samhällsverksamhet av staden, säger biträdande bibliotekschef Karin Ramnerö.

Detta i sin tur innebär att om en stor del av personalen på biblioteken insjuknar ska personal plockas in till biblioteken från andra delar i förvaltningen.

När samhället besinner sig i en kris då ställer vi upp och reagerar inte som dom fina biblioteken.

Jag lyfter på hatten för Västerås stadsbibliotek och Göteborgs stadsbibliotek.

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,