Gunilla Herdenberg och Erik Fichtelius föreslår i SvD ett nytt stadsbibliotek i Stockholm. Ett vidunderligt fint förslag! Jag fick rysningar.

Klipp:

Nu råkar det ju finnas en plats mitt i Stockholm som skulle kunna platsa. Lika fin och central och nära vattnet som de nya biblioteken i Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. En plats invid nyrenoverade Nationalmuseum, nära Moderna museet, nära KB och på kort båtavstånd från Nordiska museet och Vasamuseet. En plats där planerna på att bygga ett Nobelcentrum nyligen havererat. Men där man istället för ännu ett museum skulle kunna resa ett folkets bibliotek. Ett öppet rum, en hyllning till kunskap, litteratur och demokrati.

Jag kan bara lyfta på hatten för förslaget och hoppas att det hamnar i god jord!

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,