Denna enorma motvilja mot ljud- och talböcker finner jag oerhört funkofobisk. För bara några veckor sedan gjorde jag till exempel i ordning ett Legimuskonto åt en kvinna som inte kunnat läsa på flera år på grund av sjukdom, ska jag säga åt henne att hennes läsande inte räknas bara för att hon inte kan hålla i en bok längre? En av mellanstadietjejerna i min läseklubb som haft problem att ta sig igenom en hel bok kommer numera till träffarna och har lyssnat på två eller tre böcker och är helt överlycklig över Biblio.

Om vi dessutom läser igenom hela artikeln som Jan länkar till ovan istället för att bara plocka en lösryckt mening, är kontentan att det med hjälp av modern teknik går att förbättra läsförståelsen för ljudboksläsare, till exempel att genom röststyrning kunna gå tillbaka eller få svåra ord förklarade för sig. Peter Gärdenfors menar dessutom att ljudböckerna knappast är något hot mot läsföreståelsen och att de ökar möjligheterna till läsupplevelser.

Visst går det att fortsätta att desperat klamra sig fast vid boken som fysiskt objekt, men hur många presumtiva läsare förlorar vi på det? Ärligt talat, ingen har föreslagit att vi ska bränna alla världens böcker och ersätta dem med ljudböcker, jag lovar att pappersböckerna kommer att finnas kvar så länge människor vill ha dem.

Med det sagt är jag själv inte så förtjust i ljudböcker utan föredrar att läsa traditionella böcker. Det problemet löser jag genom att helt enkelt låta bli att lyssna på dem och låta andra göra som de vill.

/Jennyh Lindén
IT-bibliotekarie Nora bibliotek