Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [[log in to unmask]] för Karin Niklasson Gråd [[log in to unmask]]
Skickat: den 6 februari 2017 12:10
Till: [log in to unmask]
Ämne: Re: [BIBLIST] Efterlyser exempel på återbruk inom litteraturen

Hej!

”Gregorius” av Bengt Ohlsson är en sådan roman, den är en parafras på Hjalmar Söderbergs ”Doktor Glas” och återberättar historien ur romanfiguren pastor Gregorius perspektiv.

Har för mig att det ska finnas ytterligare ett verk som är en parafras på ”Doktor Glas”, men kommer i skrivande stund inte på titeln.

Med vänlig hälsning

Karin Niklasson Gråd

Karolinska Institutet

Universitetsbiblioteket