Idag damp en ny bibliotekstidskrift ner i brevlådan. Gamla Framsidan har bytt namn till noll27 och som av en händelse som ser ut som en tanke handlar första numret om yttrandefrihet.

Ur pressmeddelandet från Kultur i Väst

ON, SEP 21, 2016 07:30 CET

Lagom till Bokmässan byter biblioteksmagasinet Framsidan namn till noll27. Samtidigt får tidningen en ny layout.
Framsidan har nått en bred läsekrets i mer än femton år. Med noll27 tar Kultur i Väst ett nytt kliv i arbetet med publicering, som en del i arbetet med att främja biblioteksutvecklingen i samhället.

– Enligt klassifikationssystemet Dewey är noll27 koden för Allmänna bibliotek, arkiv och informationscentrum. Vi ville ha ett namn som har en tydligare koppling till biblioteksvärlden och det vi bevakar, säger Helén Andersson, redaktör på noll27.

Namnbytet till noll27 ska ge ett mer neutralt uttryck i geografisk mening och den nya layouten ska ge en modernare känsla. Magasinet tar upp aktuella biblioteksfrågor, inspirerar och vidgar horisonterna i biblioteksvärlden.

http://news.cision.com/se/kultur-i-vast/r/framsidan-far-nytt-namn---blir-noll27,c2083677

Eftersom jag är en stor beundrare av Kristin Danielsen, chef för Deichmanske i Oslo så läste jag intervjun med henne med stort intresse. Hon försvarar fortfarande beslutet att låta Lars Vilks föreläsa om konstnären Dan Park.

Naturligtvis håller jag inte med henne när hon grovt orättvist frågar "Varför ska bibliotek se ut som skyddsrum med massa bokhyllor?

Men jag har stor respekt för hennes inställning till yttrandefriheten, vilket tyvärr jag inte kan säga om Göteborgs stadsbibliotek eller om den bokmässa jag inte kommer att besöka.

Jan

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,