En föreläsning av konstnären Lars Vilks  har ställts in av Karlstads universitet.
Beslutet har väckt internationell uppmärksamhet. Det är synd och skam att det
fria ordet väger så lätt i Karlstad. Vi såg nyligen samma sak hända i Göteborgs
stadsbibliotek att säkerhet går före det fria ordet.

http://www.washingtonpost.com/world/europe/swedish-university-refuses-vilks-event-after-denmark-attacks/2015/02/26/8892aa72-bddd-11e4-9dfb-03366e719af8_story.html

http://www.utsandiego.com/news/2015/feb/26/swedish-university-refuses-vilks-event-after/

http://abcnews.go.com/International/wireStory/swedish-university-refuses-vilks-event-denmark-attacks-29247237

Klipp från SR:s hemsida

Utrikespolitiska föreningens ordförande Paula Holst:

– Jag förstår att det är en väldigt orolig och kritisk tid, men det är just nu vi måste stå upp för yttrandefriheten. Det är nu det är som viktigast, att tysta det fria ordet på ett lärosäte som universitet är ytterst problematiskt.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/universitetet-stoppar-vilksforelasning

Lars Vilks skriver på sin hemsida:

Jag fick tidigare idag (eller rättare sagt igår) besked om att Universitetet i Karlstad inte längre ville genomföra den planerade föreläsningen för Utrikespolitiska Föreningen. Säkerhetsskäl, säger man. Vad jag vet är det inte polisens uppfattning utan rektorns egna spekulationer. Yttrandefriheten vid universiteten bestäms med andra ord genom tillräckligt mycket våld.

http://www.vilks.net/

Jan

​​

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,