Finns det ev några jämförande undersökningar av Discovery-produkter? Jag tänker då t ex på hur preindexeringen fungerar när en källa skördas och posterna görs tillgängliga via Discovery-produkten. I vilken grad blir då indexeringen korrekt så att man återfinner posterna vid sökningar?

Det skulle vara av intresse för många tror jag att få fram fakta om det här. Här i Sverige är det väl tre leverantörer av Discovery-produkter som dominerar, ExLibris, Summons och EBSCO. Kanske finns det någon till.

Ligger träffsäkerheten på 90 eller 50 procent eller däremellan! Det kan ju variera mellan skördade källor pga olika svårigheter med postformat, import etc, men viktigt är att få fram några viktiga källor att testa på och se resultaten av olika sökningar. En slags kvalitetskontroll.

Det här är viktigt när vi skall marknadsföra våra olika Discovery-produkter bland olika användare, vi måste veta vad vi talar om! Speciellt när vi verkligen vill att de söker i våra kvalitetssäkrade källor först och inte direkt i Google.

Jag anar att det finns mycket kunskap om detta i olika Forum, Bloggar…, tar tacksamt emot tips!

Svara gärna direkt!

Mvh,

Martin Lindén

KTHB