Flickan Nora i Maria Gripes bok hittar en docka som finns i en dold garderob i hennes rum.

Nora har själv förlorat sina föräldrar i en olycka och blev då omhändertagen av sina släktingar.

Det är den nya familjen som flyttar in i den stora gamla paradvåningen.

Det som kommer här har jag kopierat från boksidan

Nora har bott hos släktingar sedan hon som helt liten förlorade sina föräldrar i en olycka. När familjen flyttar till en ny lägenhet börjar märkliga saker hända. Nora får gåtfulla meddelanden och tecken, som alla pekar bakåt, mot det förflutna. Mystik och realism blandas i den här utmärkta ungdomsboken.

Utdrag ur boken:
"Det hände nästan bara när Nora var ensam hemma /.../ Övernaturligt ville hon helst inte kalla det med tanke på hur lite hon visste om såna saker, men obegripligt."

Åsa Härstedt

Kontaktbibliotekarie för naturvetenskap och teknik i Borlänge

023-778196

[log in to unmask]se