En av mina låntagare vill ha en korrekt översättning av ordspråket "gammal kärlek rostar aldrig" till latin. Ett förslag är "antiquus amor cancer est", men jag har svårt att hitta någon hyfsat säker källa som bekräftar det. Eller finns det något annat latinskt ordspråk som har samma innebörd? Är det någon latinkunnig därute som kan hjälpa mig?

Jag är medveten om att det inte är ett latinskt ordspråk i grunden, utan frågan gäller alltså en översättning till latin av ett befintligt ordspråk på svenska.

//Tina Ottosson
Parkbiblioteket, Örnsköldsvik

(...som faktiskt läste latin på gymnasiet, men det var *harkel* ett tag sen...)