så här lyder en fråga vi på Göteborgs stadsbibliotek gått bet på:

"Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en svensk författare. Boken handlade om en man som fick ett brev från en myndighet där han skulle svara på frågor om vattnet. Men för honom betydde vatten mycket mer än bara myndighetens ord för vatten (ungefär som om man skulle fråga en eskimå om dom har mycket snö, dom har så många ord för snö att det inte går att svara på en fråga om "snö") och hela boken handlar om hur många olika sorters vatten det finns.

Jag läste denna lilla tunna bok för drygt 5 år sedan. Tack för hjälpen!"

Några förslag?

Lennart Lundstedt