Content-Type: text/html
Strategiska frågor rörande undervisning i informationskompetens vid landets
universitets- och högskolebibliotek - en kort redogörelse från en träff på
SUB 2010-01-29
Vi, undertecknade, har i kontakter sinsemellan upplevt att det finns ett
behov av att på nationell nivå samlas kring frågor som rör bibliotekens roll
i undervisningen och samspel med utbildningen. Flera böcker om pedagogiskt
arbete och informationskompetens har kommit ut i år vilket visar att
informationskompetens är en aktuell fråga. SUHF:s Forum för bibliotekschefer
hade under en kort tid en arbetsgrupp för bibliotekets roll i utbildning och
pedagogisk utveckling. Svensk Biblioteksförening har en verksamhetsgrupp,
Bibliotek för utbildningen, som dock har en bredare fokus och jobbar med
hela vidden skol-, högskole- och universitetsbibliotek.
Vi upplever att bibliotekens undervisning i informationskompetens när den är
som bäst är en del av det pedagogiska samtalet på universiteten. Vi är då en
självklar aktör i undervisningsprocessen. Att behovet av undervisning finns
och ökar råder det inget tvivel om, men det är oklart hur det ser det ut
organisatoriskt på enskilda bibliotek, vilken kompetens personalen har för
att undervisa osv. Att synliggöra vår verksamhet och vår kompetens är
viktigt. Statistik över poängkurser, föreläsningar, elektroniska guider,
grupphandledning och enskild handledning är viktig att ta fram men hur ska
kulturrådsstatistiken samlas in och presenteras för att spegla hela den
bredden på vår verksamhet?
HSV:s förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar
ställer större krav på examination av även generiska färdigheter. Vilken
effekt får det på vår pedagogiska verksamhet?
Nya verksamheter (t ex bibliometri och e-publicering),
personalnedskärningar, anställningsstopp och budgetminskningar har drabbat
bibliotekens pedagogiska verksamhet.
För att utveckla och synliggöra den pedagogiska verksamheten, samt för att
ta studenters och forskares behov av stöd på allvar, menar vi att det behövs
en grupp eller ett nätverk på nationell nivå som kan utgöra ett forum för
gemensamma strategiska frågor. Idag tas många goda initiativ till möten och
seminarier på enskilda högskolebibliotek men en samordning saknas. I
dialogmöten på olika platser i Sverige kartlägger KB just nu vilka områden
som är lämpliga för nationell samverkan och samordning. Vi anser att
informationskompetens är ett angeläget område att samlas kring.
Undertecknade kommer att träffas igen i slutet av mars för fortsatta
diskussioner och tar mycket gärna emot synpunkter och önskemål. Hör gärna av
er till någon av oss.
Christina Brage
[log in to unmask]
Cecilia Falk
[log in to unmask]> [log in to unmask]
Birgitta Hansson
[log in to unmask]
Riitta Kairakari
[log in to unmask]
Anu Salminoja
[log in to unmask]
Christina Tovote
[log in to unmask]> [log in to unmask]