From: [log in to unmask] href="mailto:[log in to unmask]">Svalstedt Marika
To: [log in to unmask] href="mailto:[log in to unmask]">[log in to unmask]
Sent: Friday, February 19, 2010 11:11 AM
Subject: [BIBLIST] Utlån av hörlurar - hygienaspekt?

Hej!

Vi lånar ofta ut CD-spelare med hörlurar till inneliggande patienter. Själva CD-spelaren går att desinfektera mellan varje utlån för att hindra smittspridning, men hörlurarna är ett problem.

Hur har detta lösts på andra bibliotek? Är det någon som har något bra tips?

Tidigare trädde vi gasbinda över själva lurarna inför varje utlån, men vi har fått besked av en smittskyddssköterska att detta inte räcker.

Vi funderar nu på olika lösningar, t.ex. engångslurar (vilket inte känns helt bra ur miljösynpunkt) el. att köpa lurar där den mjuka delen kan kasseras och bytas ut. Någon som har några erfarenheter av detta?

Förslag tages tacksamt emot,

Marika Svalstedt
Sjukhusbiblioteket
651 85 Karlstad