Sedan kan man förstås söka i Libris efter kombinationerna alkohol* (trunkering) respektive drog* i fritextfältet och kombinera med Lz, Hcf, Hcg, samt Hc.01 i fältet Klassifikation en bit ned. Det blir en hel del träffar att utgå ifrån.

Jag har inte riktigt fått kläm på hur man trunkerar klassifikationsfältet så att man fångar upp översatt skönlitteratur, men det finns säkert någon klok bibliotekarie som vet svaret.

Vänliga hälsningar
Anders Johansson
Högskolebiblioteket i Skövde

Har lovat för mycket nu...till min bror och svägerska.
De önskar litteratur/lästips som är alkohol och drog relaterat. Även sekundära ämnen som incest, misshandel, ätstörning, spelberoend som härleder från alkohol/droger
Jag önskar tips på både fack, skönlitt vuxen, Lz.  ungdom, hcg, hcf. Även bilderböcker kan vara intressant.
Mitt problem är nog inte att hitta, men att värdera all det material som jag kan tänkas få...
Så jag vänder mig till er som har mer erfarenhet och hoppas att få bra tips.
hälsn Lotta (B&I student)