Den 26 augusti 2009 13.20 skrev Andréas Nordh <[log in to unmask]">[log in to unmask]>:
För att få ytterligare svensk anknytning kan Mikael Niemis ungdomsromaner 'Kyrkdjävulen' och dess uppföljare 'Blodsugarna' rekommenderas.

Jag vill även slå ett slag för H.P. Lovecraft. Sam J. Lundwall har åstadkommit en hel del bra översättningar av Lovecrafts noveller. Problemet kan dock vara att det är främst novellsamlingar och inte längre enskilda verk. Annars har Lovecraft haft stort inflytande på en hel del populärkulturella yttringar de senaste femtio åren.

Om det däremot är skräckböcker som skrevs under romantiken är det väl främst de vanliga författarna som är aktuella; Mary Shelley (Frankenstein), Edgar Allen Poe. Robert Louis Stevenson (Dr Jekyll och Mr Hyde) samt diverse verk av Oscar Wilde.

En gotisk roman som då kan vara av intresse är 'Carmilla' av Le Fanu (slutet av 1800-talet). Det är en vampyrroman, men den är äldre än Bram Stokers Dracula och vampyrmyten stämmer mer överens med den tidens vampyrmyter än de föreställningar, och förväntningar, man har på dagens vampyrer. Det kan leda till en intressant diskussion om genreförväntningar.

En bok jag själv tycker är rätt tråkig, och klichéartad är Warpoles 'The castle of Otranto' (mitten av 1700-talet). Den brukar betraktas som den första gotiska romanen och många av de plotpoints som används än idag var när denna bok skrevs helt nya. Den kan vara intressant som studieobjekt, men som läsning är den tyvärr inte fullt lika intressant nu som den förmodligen var när dess idéer var nydanande.