Hej,

Skulle det kunna vara Pojken och delfinen av Denis Ronald Sherman? Utgiven på svenska första gången 1969.

Bästa hälsningar,
Annica Thorell

2009/8/7 Anna Åkerberg <[log in to unmask]">[log in to unmask]>
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med en fråga som kommit in till Fråga bibliotekets e-posttjänst. Frågeställaren söker en bok som hon har läst i 10-15-årsåldern och som förmodligen är skriven på 60- eller 70-talet. Boken beskrivs såhär: Det handlade om en pojke som bodde med en äldre man, tror jag, i alla fall så lärde pojken känna en delfin eller en späckhuggare eller liknande och simmade med den till slut. Han höll i den och dök och pojken trodde att han skulle drunkna innan "fisken" gick upp till ytan  med honom igen. Till slut lärde sig pojken att styra den genom att trycka med ben/fötter så att den gick upp till ytan när han behövde luft och det är en otroligt känslosam historia".
Någon som känner igen det här? Jag är tacksam för alla ledtrådar.

Vänliga hälsningar, Anna Åkerberg

Anna Åkerberg
Bibliotekarie
ILS Malmö
www.ils.se/malmo
Tel: +40 660 85 71

Stadsbiblioteket, Malmö stad
205 81 Malmö
organisationsnummer:212000-1124
[log in to unmask]" target="_blank">[log in to unmask]