Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [mailto:[log in to unmask]] För Thomas Johannisson
Skickat: den 21 augusti 2009 12:42
Till: [log in to unmask]
Ämne: [BIBLIST] Folkbibliotekens annalkande död

Hej alla!
Jag är helt ny på den här listan. Jag står i begrepp att skriva en uppsats inom ämnet statskunskap som bla ska behandla politik och bibliotek, politisk styrning av biblioteksverksamhet och ev något om hur man mäter den eventuella ekonomiska nyttan med verksamheten.

Har varit inne på bloggen "En okuvlig bibliotekarie" http://okuvligbibliotekarie.blogspot.com/2009_02_01_archive.html som bland annat diskuterar boken "Piraterna de svenska fildelarna som plundrade Hollywood"

och läste där följande skrivet i februari 2009:

"Jag brukar puckla på alla som beskriver folkbibliotekens analkande död eftersom jag vet vilken kompetens vi har och som borde utnyttjas i dagens informationsverklighet. Men hur agerar jag själv? När använde jag senast ett biblioteks tjänster "seriöst"? Jo, jag fjärrlånade en avhandling för ett par år sedan.

Behöver jag nu en avhandling eller en artikel som behöver beställas letar jag alternativ. Aldrig att jag skulle ställa mig i kön på ett folkbibliotek och be om en förlegad, trögflytande service av en åldrande yrkeskår som absolut borde läsa Piraterna... (Ja det är så jävla taskigt att, som jag, inrikta mig på kollegors ålder men de som hindrat mig mest i mitt arbete och verkar ha svårast att förstå behovet av förnyelse är minst 50-plus. Förlåt Kristina, Peter, Jakob och ni andra som kanske känner sympati för den utpekade kadernJag brukar puckla på alla som beskriver folkbibliotekens analkande död eftersom jag vet vilken kompetens vi har och som borde utnyttjas i dagens informationsverklighet. Men hur agerar jag själv? När använde jag senast ett biblioteks tjänster "seriöst"? Jo, jag fjärrlånade en avhandling för ett par år sedan.

[...]

Min fråga till listan är om det här diskuterats frågor om en åldrande yrkeskår (är det verkligen sant?), trögflytande service, serviceutbudet (kan man gå till ett folkbibliotek och fjärrlåna från ett annat bibliotek utanför den egna kommunen eller från utlandet?) och kompetensen hos kåren?

Hur hittar jag isåfall dessa diskussioner?

Med hopp om hjälp
Thomas

kolla in resten av Windows LiveT. Inte bara e-post - Windows LiveT är mycket mer än din inkorg. Mer än bara meddelanden