From: [log in to unmask] href="mailto:[log in to unmask]">Anna Kågedal
To: [log in to unmask] href="mailto:[log in to unmask]">[log in to unmask]
Sent: Tuesday, May 12, 2009 8:03 AM
Subject: Re: [BIBLIST] Sv: Re: [BIBLIST] den ljusnande framtid är vår - twitter karlek.

Anna-Stina skriver som vanligt klokt och inspirerande. Ar det verkligen sa onaturligt att kontakter och natverk underlattar om man ar ratt person? Personligen har jag mycket lattare att relatera till nagon som jag kanner till fran nagot sammanhang. Och det behover verkligen inte vara nagon som man kanner personligen - nu finns Internet :). Nu skulle jag ocksa kunna ga in pa hela fragan om att det ocksa galler att ha "ratt" internetnarvaro. Jag skulle inte rekommendera att till exempel att blogga om hur mycket man avskyr sitt jobb, eller hur vardelost allting ar i ens bransch (jepp, sana bloggar finns utan tvekan) - helt enkelt for att man inte sprider en speciellt positiv bild av sig sjalv till en presumtiv arbetsgivare. Men detta mail ar nog langt som det ar sa jag lamnar det. Ber ocksa om ursakt for att alla svenska tecken saknas.

Lite langt som sagt, och kanske lite utanfor amnet men har kommer i alla fall mina tankar om hur man kan skaffa det dar natverket - eller egentligen mest om Twitter, min nuvarande stora webbkarlek.

Jag hade (har aven nar jag kommer tillbaka hoppas jag) ett hyfsat natverk i den svenska biblioteksvarlden - sa nar jag flyttade utomlands var en av mina forsta prioriteringar - skaffa ett internationellt natverk.

Jag forsokte leta ratt pa "passande" kandidater - i mitt fall andra bibliotekarier pa internationella skolor - helst med IB programmet - i asien. Mailade en del, akte pa nagon traff inklusive studiebesok etc. Gick val halvbra far man saga.

Den stora vandpunkten kom nar jag larde mig anvanda Twitter.

Lat mig forst bara saga detta - den som sager att den inte ar intresserad av att veta vad folk at till frukost och darfor inte anvander mikrobloggar/FB eller andra statusuppdateringsverktyg - har inte forstatt hur de anvands. Sa enkelt ar det. Eller hur manga manniskor i varlden som faktiskt anvander Twitter. Twitter vaxer helt sjukt snabbt just nu. Det ar bara att hoppa pa och folja med.

Min erfarenhet ar att twitter ar helt outstanding nar det galler att halla sig uppdaterad pa biblioteksrelaterade fragor - speciellt nar det galler Library2.0 och web 2.0.

Det galler bara att:

1. Hitta de personer som delar med sig av sant som man sjalv ar intresserad av
2. Lara sig filtrera floderna av meddelanden
3. Sjalv dela med sig av det man kan/hittar/lar sig
4. Svara folk, dela vidare och vara allmant artig/trevlig

For att lara sig detta finns det otaliga verktyg och guider. Men det kan vara sa enkelt som att hitta nagra personer som man delar intressen med och sedan folja med och se vilka de foljer etc. Om ni vill kolla mig sa finns jag har:
http://twitter.com/kislibrarian

Jag anvander tweetdeck, som jag tycker funkar valdigt bra att halla reda pa det amnen som jag ar intresserad av t ex:

#koha - for det Open Source bibliotekssystem som vi haller pa och installer pa skolan
School librarians
International schools
och min senaste drog: prezi (for ovrigt det mest fantastiska i presentationsverktygsvag som jag har upplevt nagonsin. Hej da PPT det var kul ett tag, men nu lamnar jag dig for alltid. Nu finns Prezi.com )

I tweetdeck kan man aven gora grupper om man foljer sa manga att det blir svart att hanga med i hela flodet. Jag har en grupp dar jag stoppar in de internationella skolbibliotekarier som jag foljer till exempel.

Jag far numera nastan alla mina tips och ideer fran mina twitter-kontakter. Och flera av dem har blivit personliga kontakter - inte bara informationskallor. Jag ar ocksa ratt overtygad om att nar jag flyttar fran Indien for att prova nagot annat land, sa kommer jag att fa tips fran mina twitter kontakter om jobb att soka.

Har ar nagra ok artiklar i amnet:
How to build a twitter community: http://mashable.com/2008/11/10/twitter-community/
How NOT to build your twitter community: http://mashable.com/2008/11/17/twitter-community-donts/

Det finns manga fler pa Mashable - your social media guide: http://mashable.com/category/twitter-lists/ (bland annat om hur man hittar jobb via twitter ;)

Och man behover inte lara sig allt pa en gang. Tids nog uppstar ett behov av nagot och da kan man lara sig det. Man behover inte prova allt sjalv forst. Ibland ar det bra att vanta lite - sa hinner saker utvecklas lite mer. Sjalv skaffade jag mig inte en RSS-lasare forran for 1 ar sedan, vilket chockade flera av mina forna kollegor, jag har anda varit aktiv i bloggvarlden sedan 2003. Nu kan jag saklart knappt leva utan min RSS-lasare och mitt tweetdeck.

Slutligen. Igen. Webbnarvaro blir allt viktigare. Anvand den! En chef sa till mig en gang. "Vi googlade den har jobbsokanden forstas, men vi hittade ingenting. Ingenting alls. Det verkar mycket markligt."

Har en relaterad artikel: http://tinyurl.com/dyqosn med ett relativt spektakulart citat:

“Do not go into library work if you do not like IT. If you really prefer books, think about the book trade or publishing, not librarianship.”

Snalla halsningar

Anna
PS. Oops! Tweetdeck blinkade till och har kommer en till lank: Twitter bible: http://bit.ly/DIXdm