Vad beträffar Narnia-böckerna har jag just upptäckt att "Frændi töframannsins", "Min morbror trollkarlen", har nummer sex av sju i serien här och det skulle jag nog säga är alldeles tokigt. Själv vill jag alldeles bestämt hävda att den bör läsas först (vare hur det vill med när den skrevs). I slutet av den boken planterar ju Eustace en äppelkärna som växer upp till ett träd som växer upp och görs till det skåp genom vilket barnen i den bok som jag anser bör vara nummer två, "Häxan och lejonet, tar sig till Narnia - väldigt finurligt, tycker jag. Och så var det ju det där med skapelsesången i början av den boken och förklaringen av hur det onda kommer in i världen.

Bästa hälsningar från ett vackert och soligt Kópavogur, Ísland
Jörgen Boman

Date: Mon, 18 May 2009 13:37:53 +0200
From: [log in to unmask]
Subject: Re: [BIBLIST] en annan ordningsfråga
To: [log in to unmask]et.se

Hej,

Om jag nu minns rätt så är anledningen till att man kan tycka att man ska läsa Min morbror trollkarlen först att det finns någon slags skapelseberättelse i den. Den är alltså på sätt och vis en s.k. prequel, även om den skrevs och utkom sist. Jag läste själv böckerna i den ordningen och skulle nog rekommendera det.. dock ej hysteriskt! :-)

Mvh,
Ingela Wahlgren