Här kommer en länk till slutrapporten för UNESCOS världsomfattande informationskompetensprojekt  TTT:s – Training The Trainers workshops - som jag har haft förmånen att vara med i planeringen av och tidigare presenterat på BIBLIST.

Det började som en projektidé inom IFLA:s Information Literacy Section, prövades i Botswana före IFLA-konferensen i Durban 2007, utformades som ett förslag till UNESCO på vårt europeiska nätverks EFIL:s (European Forum for Information Literacy) första möte i Madrid samma höst och har nu genomförts under 2008 över hela världen på ett imponerande sätt.  Så många strategiska nyckelpersoner som nu nåtts och förhoppningsvis går vidare i sina egna regioner drömde vi knappast om när vi började spåna kring idén!

Vi får nu se vad som händer framöver. Det finns många intressanta förslag på slutet i rapporten, en del enklare att genomföra, andra mer spektakulära som en olympiad i informationskompetens, en världskongress osv. Jag fortsätter att bevaka detta och rapportera på BIBLIST.

På denna webbsida finns all information samlad om TTT-projektet:

http://www.albertkb.nl/pageID_5366125.html

Den allra sista länken längst ner på sidan går till den kortare mer läsvänliga slutrapporten:

Endreport UNESCO TTT Information Literacy Workshops, Executive version

Christina Tovoté

SUB