Även på kontor kan det vara tuffa tag. När jag arbetade med Landstingsförbundets centralarkiv 1979 hörde jag berättas om en statistiker som några år tidigare hade skickats hem för att byta kläder när han kom i kortbyxor en varm sommardag.

Hälsn.
Jan Gustafson

--- Den tis 2008-11-04 skrev Gunilla Mosén <[log in to unmask]>:
Från: Gunilla Mosén <[log in to unmask]>
Ämne: Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Ang: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Riktlinjer för klädsel mm i yttre tjänst
Till: [log in to unmask]
Datum: tisdag 4 november 2008 11.12

Det påminner mig om Vänersborg. Det var här på listan jag först fick veta
att bibioteket i Vänersborg har en dress code. Om jag inte minns fel dök den
upp en het sommar när många var lite väl avklädda. Det finns ett
policydokument om dress coden.

Gillar denna diskussion oerhört mycket och känner att jag vill flika in med
min syn också.

Själv tycker jag att det är viktigt vad individen gillar för kläder, själv
skulle jag känna mig malplacerad om jag var "tvungen" att bära
kofta eller
kavaj (kanske ändrar jag mig om några år, vem vet). Det jag gillar och trivs
mest i är mörka t-shirts och jeans (och tofflor), jag skulle känna mig
obekväm i andra kläder. Jag är dessutom säker på att har man på sig
kläder
man inte trivs i så märker våra låntagare det.

Bo-Göran Nyström
Praktikant på Umeå UB

Den den 4 november 2008 09:46 skrev Wenda Lesley Jones <

> Bra Carl-Henrik!
> (Vad är det förresten för fel på tofflor nu igen! Påminn mig! Jag
brukar
> använda S...l (de bekväma ni vet!) tofflor ibland när det är varmt
eller
> när
> fötterna annars behöver dem.)
> Hälsningar
> Wenda Jones (en vaken bibliotekarie som aldrig skådats bärande noppig
> kofta
>                  men dock tofflor!)
>
> Rodengymnasiets bibliotek
> Norrtälje

Tove
> [...]
>

> Det handlar kanske inte bara om att se representativ ut, utan även om
> att bli igenkänd som någon som jobbar på biblioteket. Sanna nämnde
> expedit på H&M eller Statoil. Beträffande Statoil så brukar väl
deras
> personal ha nån sorts uniform, eller vi kanske ska kalla det
> arbetskläder. På bokmässor och liknande ser man ofta personalen i en
> viss monter med en snygg skjorta med företagets/institutionens logga på
> ryggen. Varför inte samma sak i låneexpeditionen/referensdisken?
> Då slipper man ju tänka själv på att se representativ ut.

representerar
biblioteket en
människor.

Vidare

> [...]