Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [[log in to unmask]et.se] för Åke Nygren [[log in to unmask]]
Skickat: den 3 november 2008 14:26
Till: [log in to unmask]
Ämne: Re: [BIBLIST] Ang: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Riktlinjer för klädsel mm i yttre tjänst

Hej!
Jag är personligen inte direkt någon toffelkramare ;-) men vad jag eller ngn annan biblioteksmedarbetare tycker är ju egentligen helt irrelevant. Det viktiga är vad användarna/kunderna/brukarna tycker. Och de tycker förmodligen väldigt olika, beroende på att de helt enkelt är olika. Olika kulturell bakgrund, olika åldrar, olika kön.  Ledordet är här mångfald, eller borde vara. Långt viktigare än toffel-frågan är om vi som arbetar i biblioteken representerar ett tvärsnitt av användarna.

Så... matchar vi användarna vad gäller kulturell bakgrund/identitet, ålders- och könsfördelning? Njae, inte riktigt va? Som många redan känner till har Idea Stores i London aktivt tagit itu med mångfaldsfrågan i ett mångkulturellt område och idag är det självklart att man som besökare blir hjälpt av en UNG kille från Bangladesh, en kvinna med SLÖJA, en MAN med afrikansk bakgrund osv.  Intressant är att Idea Stores samtidigt anammat idén om en gemensam klädkod, åtminstone i form av T-shirts o liknande som alla bär varumärket Idea Store.

På fredag finns tillfälle till uppföljande frågor kring detta för då¨kommer Sergio Dogliani från Idea Stores att föreläsa här i Stockholm. En av seminarierna kommer vi att sända via webben, för medlemmar i Bildanätverk. Välkommen du med!  Läs mer och anmäl dig här: http://bildanatverk.ning.com/profiles/blogs/vaelkommen-att-delta-i-idea

Hälsningar
Åke Nygren
Projektledare Bildanätverk

Mycket trams blir det. Vänd perspektivet. Vem vill kunden möta? Det gäller klädsl och rubbet. Vad signalerar tofflor? Och sockor därtill? Håller med om bristen på identitet hos bibliotekarier. Lederhosen...? Har aldrig haft några, och skulle i så fall undvika dem på jobbet. Bär inte heller päls annat än min naturliga UNDER skjortan. Uno