Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [mailto:[log in to unmask]t.se] För Lindberg Annsofi
Skickat: den 3 november 2008 13:15
Till: [log in to unmask]
Ämne: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Riktlinjer för klädsel mm i yttre tjänst‏

Jag har en stark känsla av att denna debatt egentligen inte alls handlar om hur bibliotekarier bör vara klädda. I själva verket speglar detta istället den identitetskris som många bibliotekarier troligtvis befinner sig i, vilket inte alls är konstigt eftersom en del i yrkeskåren tyvärr utnämner sig själva till några slags underliga nördar. Om detta i sin tur är en självuppfyllande reaktion eller ej kan diskuteras.  Noppig kofta eller läderbyxor i alla ära men det gäller väl framför allt att kunna erbjuda biblioteksbesökarna god service och professionell vägledning.

Annsofi Lindberg
Bibliotekarie

Röda Korsets Högskola

Stockholm