Nä, det är inte nödvändigt, men kan möjligen ge något i den aktuella debatten. Uno igen

Date: Wed, 10 Sep 2008 10:42:16 +0200
From: [log in to unmask]
Subject: Re: [BIBLIST] Saknar biblioteken ett tydligt uppdrag???
To: BIBL[log in to unmask]

Hej alla!

Jag vill slå in på ett annat spår i den här debatten efter att ha läst artikeln i SvD och uttrycka en frusterad fundering. Som nyutexad Bivare med en uppsats om Umeåregionens webbsatsning minabibliotek.se i bagaget tycker jag att det är lite tråkigt att det alltid är ett sådant fokus på antalet lån och fysiska besök när det skrivs om bibliotekens betydelse och värde i medierna. Jag är medveten om att det är enkla och konkreta sätt att mäta och rättfärdiga verksamheten. Men tänk nu då när många bibliotek satar på att utveckla sin verksamhet på webben tex, då måste ju även den biten plockas upp i statistiken (Det kommer säkert med tiden). Och..

som Niclas själv skrev:

önskar att mycket annat jag sa (bl a om bibliotekens framgångsrika teknikutveckling, att biblioteken används till så mycket mer än boklån osv) också kommit i tryck, men så blev inte fallet.

Jag säger så här jag:  Tänk om antalet lästa boktips och artiklar på tex minabibliotek.se är ett bättre mått på hur man lyckas med sitt läsfrämjande arbete än hur många böcker biblioteken faktiskt lånar ut. Var folk får tag i böckerna är kanske inte det viktigaste utan att bibliotekarierna och biblioteken lyckas väcka nyfikenhet och locka till äventyr i litteraturens värld. På webben kan detta dessutom nå så många fler samtidigt =) och därmed sprids den kuskap som finns bland bibliotekarierna till en större publik.

Våra bibliotek är så mycket mer än bara lokaler fyllda med böcker som ska cirkulera.... Samtidigt kan ju webben vara ett bra forum för att lyfta fram den lite smalare (och äldre) litteraturen som kanske bara finns på våra bibliotek =)

Ja ni vet väl allt det här, egentligen borde jag väl rikta min frustration åt något annat håll, men nu har jag fått det ur mig i alla fall=) Jag ser fram emot att en mer nyanserad bild av våra bibliotek och deras verksamhet lyfts fram än att man stirrar sig blind på besöks- och lånestatistik (i fysisk form).

/ Sara
arbetssökande och glatt blåbär!