Date: Wed, 10 Sep 2008 10:58:55 +0200
From: [log in to unmask]G
Subject: Re: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Saknar biblioteken ett tydligt uppdrag???
To: [log in to unmask]

Nja......inte skyllda jag den vikande statistiken på bibliotekslagen (även om man sannerligen kan ha synpunkter på den). Det jag gav uttryck för var att jag tillhör dem som menar att biblioteken, från nationell nivå, har otydligt och bristfälligt formulerat och förankrat uppdrag. Likaså saknas gemensamt diskuterade och formulerade strategier som bl a kunde stödja biblioteken i arbetet med att ta sig an bl a de utmaningar och omprövningar som du tar upp.

Vare sig jag eller organisationerna som står bakom den åtta punkterna för en nationell bibliotekspolitik ropar i huvudsak efter mer resurser. Däremot finns en övertygelse om att det går att öka effektiviteten i resursutnyttjandet just genom tydliga uppdrag, genomtänkta strategier, ökad samverkan och mer samarbete. Det är här en nationell bibliotekspolitik kan göra verklig skillnad. Och i den vevan bör man också se över bibliotekslagen för att göra den till ett mer användbart verktyg för biblioteksverksamheten och dess utveckling.

Niclas Lindberg
Generalsekreterare
Svensk Biblioteksförening
Mobil: 070-660 80 77