Felciterad eller inte - det jag reagerar på är att han (?) skyller vikande besöks- och utlåningssiffror på att bibliotekslagen är luddig.
Även om målsättningar, nationella och lokala, är viktiga incitament för en bra verksamhet, så är det inte hela lösningen. Vi borde även inta en mer självkritisk och omprövande hållning till verksamheten och inte bara prata om ökad styrning och mer resurser så fort problemen visar sig.
Vi ser och diskuterar förändringar i media- och informationslandskapet och hur människor anpassar sig efter detta. Vi ser hur människors livsmönster förändras. Men handen på hjärtat;  hur möter vi på biblioteken dessa förändringar? Våra bibliotek (de flesta) är fortfarande lokaler där 85% av ytan upptas av bokhyllor, medier som inte är textbaserade står ihopträngda i något hörn, medarbetare sitter bakom diskar och inväntar besökarna. (Jag vet att jag överdriver en aning nu)
Det kanske inte är detta presumtiva biblioteksbesökare har behov av i dag. Kan det vara så, att biblioteken allt mindre svarar mot människors behov och önskningar, som gör att verksamheten backar? Och beror det på en luddig nationell bibliotekspolitik, på lokala målsättningar eller på oss som arbetar i verksamheten - eller en kombination av dessa?

Hälsningar

Birgitta Vinnå

Bibliotekschef
Järfälla kommun

Väpnarstråket, 177 30 Järfälla
Tel: 08-580 291 65
Mobil: 073-917 32 71

[log in to unmask]">[log in to unmask]se

>>> 2008-09-09 kl. 16:06, i meddelandet <[log in to unmask]>, skrev Anna-Stina Axelsson <[log in to unmask]>:
Hur tydliga uppdragen är kan kanske diskuteras. Det som man väl främst saknar idag är bibliotekspolitik på nationell, och ofta på lokal, nivå. Kan det inte vara det som Niclas Lindberg egentligen åsyftar? Och allt som skrivs i media är förstås inte sant.

Vänliga hälsningar Anna-Stina Axelsson
Regionbibliotek Stockholm

Ja vad ska man säga? Jag undrar också vartåt cykelfärden lutar? Det känns sorgligt att Niclas Lindberg inte har bättre koll på hur biblioteken ser ut eller jobbar idag tycker jag! Någon borde sannerligen upplysa honom!

Vänliga hälsningar
Ulrika Johansson
Vårby bibliotek
tel: 08-535 35787

P  Please consider the environment before printing this e-mail.