Content-Type: text/html Kulturtidskriften Nytt nummer av kulturtidskriften Cora. Tema: Finans! I det fjortonde numret av kulturtidskriften Cora granskas bland annat fenomenet mikrofinans – små lån till fattiga kvinnor. När Nobels fredspris 2006 gick till Muhammad Yunus, grundaren av Grameen Bank i Bangladesh, utlöste detta en våg av förväntan och spekulationer världen över. Äntligen hade man funnit ett sätt att utrota världens fattigdom! Men det som en gång var tänkt som ett hjälpmedel i kampen mot fattigdomen håller idag på att bli en global affärsmetod. Nu tycks affärsbanker, riskkapitalister, regeringar och frivilligorganisationer bokstavligt talat stå i kö för att få låna ut pengar till fattiga kvinnor och forskare varnar för en global skuldfälla. Ekonomen och engelsmannen Malcolm Harper, aktuell med boken Whats wrong with Microfinance? påpekar att ett system som bygger på krediter och skulder aldrig kan bygga ett land. Harper liknar mikrolån vid vatten som man måste gå lång väg för att hämta och som inte ens är särskilt rent. - Men å andra sidan kanske det är bättre än inget vatten alls? Fattiga vill mycket hellre ha ett arbete än starta eget är hans bestämda åsikt och Emilia Liljefrost, forskare vid Institutionen för ekonomisk historia vid Uppsala universitet, håller med. - Alla fattiga kvinnor är inte goda entreprenörer. Kvinnor kanske är bra för mikrofinans, frågan är om mikrofinans alltid är så bra för kvinnorna? Det som var tänkt som hjälp till självhjälp kan lätt bli till sin motsats. Torbjörn Engdahl, verksam vid Stockholms universitet, ser stora risker med mikrofinans som det fungerar idag. - En låntagare kan förlora allt. Inte bara sina ägodelar och hoppet om en bättre tillvaro, utan också sin mentala hälsa och i värsta fall kanske sitt liv. Forskaren Johanna Värlander, Uppsala universitet, upptäckte att rådande genusdiskurs passar in på den kommersiella trenden. Från 1990- talet har biståndet gått över från statliga till kommersiella initiativ. Det ska vara hållbart och typiska marknadslösningar. Men under förespegling att man vill gynna kvinnor förstärker man istället den traditionella kvinnorollen, menar Värlander. - Mikrofinans skapar en ny typ av kvinna med ännu mer ansvar. Hon ska inte bara vara hemmafru utan även sköta jordbruket och bedriva affärer. Men om man då betraktar mikrofinans ur jämställdhetssynpunkt, om kvinnan ska ha ansvaret för allting, var kommer då männen in? Ur innehållet märks också: Gerd Johnson Latham, ordförande i Kvinna till Kvinna, skriver om ekonomi i ordets egentliga betydelse, att hushålla! Utan pengar blir jämställdhetspolitik mest ”ultra-light - så tunn och omärklig att den inte ens märks.” Den sydafrikanska författarinnan Patricia Schonstein, vars bok Skyline, räknas som något av det bästa ur den afrikanska litteraturen på senare år, berättar i ett personligt möte med Ingemaj Lindh om sin kamp för kåkstadens barn. Lia Fallenius rapporterar från Sara Lidmansällskapets konstituerande möte. Fotografen Catharina Gotby, aktuell med nya boken Sång, självporträtt och naturfotografier, visar bilder ur sin repertoar och berättar om livet och konsten för Yvonne Ihmels. I Borderline, har konstnärerna Eva Beierheimer och Anngjerd Rustand upptäckt Mellanrummet. Ett tidigare obeaktat utrymme mellan utställningsrummets vita kub och husets egentliga vägg har blivit ett nytt utställningsrum där man experimenterar med gränser och periferi, utanförskap - tillhörighet. - Alla kan någon gång känna sig som en främling i tillvaron, säger konstnären Eva Beierheimer, ursprungligen från Österrike numera verksam i Sverige. Och sist men inte minst, nyskriven lyrik. Poeten och författaren Anne- Marie Berglund presenterar dikter ur sin kommande samling ”Supé i gryningen” (men den hinner byta namn ännu). Kulturtidskriften Cora, Bengt Ekehjelmsgatan 2B, 118 54 Stockholm, org.nr 802421-3988 www.cora.se, [log in to unmask] +46 8 668 74 92, +46 708 63 53 61, pg Cora 607 76 58 -0