Jag har själv märkt bland de barn jag arbetar med att trots sin läshunger är de väldigt bekväma i sin läsning - det finns ingen önskan ens bland de mest läsande av dem att försöka sig på någon bok med ett lite krångligare/äldre språk, eller mer stillsamt berättande. (Maria Gripe är till exempel totalt utesluten utom för ett fåtal.) Detta har naturligtvis till stor del att göra med att de har annan språklig bakgrund, men jag tycker mig också märka att de vill ha den mer omedelbara tillfredsställelsen som man kan få i datorspel och TV. För den delen är jag inte immun själv - jag tröttnar verkligen snabbare än jag gjorde som tonåring.

Och ja, visst kan jag tycka att det är tragiskt, men samtidigt är det inte enbart tragiskt. Det är inte tragiskt att världen vidgas så att barnen kan se musikvideor med Bollywoodidoler lika lätt som med "våra" rockstjärnor. Det är inte tragiskt att onlinegrupper innehåller människor från hela jordklotet. Det är inte tragiskt att man medan han fortfarande talar kan få reda på att Dennis Kucinich står i den amerikanska kongressen och kräver ett åtal mot Bush. Det är inte tragiskt att det finns en publik för allt mer utvecklat bildberättande. Det är inte tragiskt att det är fantastiskt enkelt och billigt att göra egna filmer jämfört med hur det var bara för fem-tio år sedan.

Så min syn på det hela är väl ett helhjärtat "nja" - jag vill inte vara utan tjocka, komplicerade böcker, men jag vill inte vara utan google, YouTube och bloggarna heller.

--
Katarina Hjärpe
skolbiblioteket Holmaskolan