Hej, på talboksavdelningar och uppsökande verksamheter har man väl ofta sådana system som varnar om boken lånats till samma person förut. Det känns som att det är ok i sådana sammanhang - att det är en ren service gentemot låntagaren.

Men handlar inte detta ändå om den personliga integriteten? Alltså, säg om man t ex lider av en sjukdom man vill läsa om och så lånar man boken igen vill man då verkligen att personen i lånedisken ska upplysa en om att Du vet väl om att du lånat den boken förut...? Jag undrar jag, om inte det skulle kännas ganska jobbigt och närgånget. "det ska väl du skita i" tror jag att jag skulle tänka om nån påpekade att "den där boken har du minsann lånat flera gånger". Ska man inte ha nåt ansvar alls själv som låntagare? Biblioteket är visserligen en serviceinrättning, men ska vi verkligen också hålla reda på vad alla lånar?

mvh/Ida N

Kunskapsrummet Kompassen
Kulturmagasinet, Sundsvall