Någon föreslog Vertigo förlag - jag instämmer. Kvalitetsutgivningen till trots får de ofta avslag på litteraturstödsansökningar hos Kulturrådet. Och därmed hamnar de inte automatiskt på biblioteken. Exempel från i år är att Kulturrådet inte ville godkänna Guillaume Apollinaires De elva tusen spöna, en bok som hör till den klassiska litteraturen i Frankrike. Den motivmässiga öppenhet är med andra ord begränsad.

Läs gärna undertecknads intervju med Vertigo förlags förläggare och styrelseordförande i Kulturrådet:
http://www.tidningenkulturen.se/content/view/939/2/

Konkreta exempel på erotisk litteratur:
Berättelsen om O, pseud. Pauline Reage
Klitty-deckarna, pseud. Anastasia Wahl

Den sistnämnda serien är extremt rolig och mycket smart - något för den ickepryda.

Lycka till med ett spännande (och viktigt) uppsatsuppslag!

/Ida Westin

Sanna Barsk <saba7[log in to unmask]>
Sänt av: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>

2006-12-13 13:08
Sänd svar till

Till
Kopia
Ärende
[BIBLIST] Erotisk litteratur?

Hej!

Jag håller på att skriva en magisteruppsats om erotik på folkbibliotek, och
jag skulle behöva lite tips på titlar med tydliga sexuella/erotista
skildringar. Gärna svenskt material!

Tack på förhand!

Sanna Barsk

B&I-student vid Uppsala Universitet