Hej, jag undrar om någon vet varifrån uttrycket "Hoppsan Kerstin" kommer från? Och varför säger man "Tokfrans", och inte tokgöran eller nåt annat namn, varför just Frans?

Jag har kollat runt lite bland ordlistor och etymologiska uppslagsverk, även hittat en bok som förklarar vissa uttryck men just dessa förklaras inte. Finns det någon bra sida på nätet som man kan använda sig av när det gäller att hitta förklaringar till uttryck?

med vänlig hälsning/ Ida Norberg, Kunskapsrummet Kompassen, Kulturmagasinet Sundsvall.