Har tidigare trott att man inte kan söka direkt i en internetbaserad bibliotekskatalog via t ex Google (eller annan sökmotor).

Det tycks dock funka för främst (?) webbkataloger (webbOPAC) som använder sig av programmeringsspråket "asp" och (troligtvis i samband med detta) en Windows IIS server och bibliotekssystemet LibraIII.

Fick t ex 175 träffar i Google på en sökning med orden: "strindberg röda rummet bibliotek opac" . En "sökning?" hade då gjorts av Google i bl a Varbergs, Mölndals, Helsingborgs, Järfällas, Mörbylångas och Umeåregionens katalog. Alla dessa bibliotek  har LibraIII, IIS server och asp, antar jag. Skulle ju vara ett stort framsteg om man kunde söka i bibliotekens webbkataloger direkt via Google (sämre resultat blev det vid en jämförande sökning i Yahoo och, märkligt nog, även MSN). Någon som vet mera om detta (i alla fall för mig ganska nya) fenomen? Den "dolda webben" kanske är inte alls så dold som man/jag tidigare har trott. Tacksam för synpunkter, funderingar och information!

Uli Wollrab

Bibliotekskonsulent

[log in to unmask]">[log in to unmask]

Skype: uli_wollrab