Efter att ha arbetat med fjärrlån i tre år och sett hur de förut mycket strikta reglerna luckrats upp mer och mer så har jag funderat över en sak.

Hur kan det komma sig att man behandlar olika media så olika? Jag har lånat in faktavideor, både på VHS och DVD, ofta så går det bra, i synnerhet om man vänder sig till specialbibliotek eller mindre bibliotek.  På faktavidor har man ofta vanlig lånetid, kanske är det därför som det fungerar. OBS detta är förstås ingen daglig företeelse, men det händer ibland.

Det medium som är svårast att låna in visar sig dock vara cd-skivor. Här finns många argument emot, t ex, kortare lånetid, " vi lånar inte ut cd-skivor" etc.

Men här skall ju samma regler tillämpas som för övriga fjärrlån.

Varje fjärrlån är ett inköpsförslag.

Vi lånar inte in nyaste deckaren av Nesser, inte heller lånar vi in senaste cd:n med Lars Winnerbäck.

Men kanske en gammal cd som inte går att köpa längre. Låntagaren behöver en låt för ett speciellt tillfälle, eller vill helt enkelt lyssna på skivan.

Argumentet kortare lånetid köper jag inte. Vi kan väl låna ut cd:n på kortare lånetid då.

"CD:n kan komma bort" Det kan väl böcker också som vi lånar ut!!

Ett skäl för låna ut är att CD-skivor att lätta att skicka, tänk på allt porto vi lägger ut på att skicka stora och tunga böcker mellan varandra.

Vad tycker ni andra?? Synpunkter önskas!

PS Tack till Helsingborg som lånade ut skivan med Sture Dahlströms jazzfavoriter

hälsningar

Anngerd Thegel
Bibliotekarie
Facklitteratur och Fjärrlån
Västerås stad
Stadsbiblioteket
721 87 Västerås
021 - 39 46 27
e-post [log in to unmask]">[log in to unmask]