Hej,
Helena Nyblom, samtida med HC Andersen, har en mängd sagor på svenska från förra sekelskiftet som är oerhört fina. Hon är mitt tips - då slipper man både problem med översättningar och upphovsrätt samtidigt som man kan lyfta fram en stor svensk sagoberättare som verkar ha fallit i glömska. Det kan ju också vara kul att läsa nåt som inte så många har hört tidigare, så blir det lite mer unikt.

Sagorna går att få tag i i hennes egna sagosamlingar och i olika årgångar av "Bland tomtar och troll", och jag har själv precis bearbetat fem av hennes sagor i en samling som kom ut på Atrium Förlag förra veckan, "Ringen och andra sagor" - så de fem rekommenderas varmt. Om det behövs fler än fem sagor för fyra timmars läsning kommer jag gärna med tips på fler sagor och var man kan få tag i dem.

Korta utdrag ur boken finns på vår hemsida: www.atriumforlag.se.

Det låter för övrigt väldigt spännande med bokfestivalen, jag blev riktigt sugen på att åka ner!

Hälsningar,
Jenny Berggren, Umeå