Tips på film i samma ämne
Blåögd [Videoupptagning]
Kunskapsmedia,1998 München : Denkmal film; Stockholm :
Filmen skildrar en av Jane Elliots workshops där deltagarna delas upp i två grupper beroende på ögonfärg. De blåögda blir sedan konsekvent sämre behandlade än de brunögda.

Jan Nilsson
Bibliotek och IT
Malmö högskola

Hej!
Det finns en annan amerikansk bok om skolexperiment, "Klasskillnaden" av William Peters från början av 70-talet. Klassen delas in in "brunögda" som förklaras vara överlägsna de "blåögda". Den kom dock inte på svenska förrän 1990. Kan det vara den?

Hälsningar,
Lena Fahle
Täby bibl.

Lena Fahle
Täby bibliotek
Box 152, 183 22 TÄBY
tel. 08-768 93 98

Hej

I början av 1981 kom det ut en film som hette The Wave och handlade om ett klassrumsexperiment på en högstadieskola. Boken som skrevs i samband med filmen hette även den The Wave och skrevs av Todd Strasser isbn 0-440-99371-7. Enligt låntagaren fanns denna översatt till svenska. Jag själv har även en känsla av att ha läst denna när i tonåren men jag kan inte hitta den någonstans. Missminner låntagaren och jag oss? Gavs boken ut på svenska?

Med hopp om hjälp

Conny Odengrund
Integrationsbibliotekarie
Sigtuna kommun