Content-Type: text/html Hej alla! Jag arbetar f.n. med ett uppdrag från Distum (se: http://www.distum.se/pages.asp?level1id=26&level2id=1133#1134) om att göra en översyn om villkoren för distansstuderande när det gäller biblioteks- och informationstjänster. Under arbetets gång har jag diskuterat med olika biblioteksföreträdare hur man bäst servar distansstudenter. För att vara säker på att jag inte missat någon aspekt vänder jag mig nu till listorna BIBLIST och FOLKBIBLIOTEK för ytterligare input. Skriv gärna till mig (se adress nedan) och berätta om: - Era positiva erfarenheter av att ge biblioteksservice till distansstudenter. - Era negativa erfarenheter av att ge biblioteksservice till distansstudenter. - Vad ni upplever som de största hindren för att ge distansstudenterna en lika bra biblioteksservice som campusstudenterna. - Hur ni ser på frågor inom områdena - utlåningsverksamhet (skicka kursböckerna etc hem till studenten - returporto?) - access till databaser, e-tidskrifter, e-böcker m.m. (löser en proxyserver alla problem?) - utbildning i informationssökning m.m. - kompetensutvecklingsbehov hos personalen. - samarbetet med lärarna. - framtiden. Ni som arbetar på folkbibliotek, vad är era erfarenheter av att ge service till distanssudenterna? Hur fungerar ert samarbete med de studiecentra etc som finns i många kommuner idag? Hur hanteras frågan politiskt i era respektive kommuner? Hur ser ni på framtiden? Övrigt att tillägga? Stort tack på förhand och varma hälsningar! Jakob Jakob Harnesk Concept Manager Bibliotekstjänst AB Box 3120, 103 62 Stockholm Visiting address: Norra Latin, Drottninggatan 71 B, Stockholm Tel: +46 8 587 769 14; +46 70 508 18 35 (mobile) Fax: +46 8 587 769 10 E-mail: [log in to unmask]