Airi Palm wrote: > > Håller med om att det i utbildningen bör ges kännedom om UDK och Dewey - dock är > de väl i Sverige knappast några alternativ till SAB som tycks fungera väl åtminstone på folkbibliotek. Däremot kan man önska att systemet utvecklas för att spegla mer internationella och globala företeelser. För ett internationellt bibliotek erbjuder SAB emellanåt ganska trubbiga och klumpiga lösningar. Och när > får vi se en översättning av ämnesordsregistret till engelska? > > Airi Palm > Sida Sandö bibliotek > > ______________________________ Reply Separator _________________________________ > Subject: Dewey, UDK och SAB > Author: MIME:[log in to unmask] at INTERNET > Date: 11/30/99 4:34 PM > > Magdalena Svanberg skriver i senaste BUS-nytt om Deweys klassifiaktionssystem i samband med en konferens på KB den 19 november. > > Min uppfattning är att det är viktigt att alla bibliotekarier har kännedom om både UDK och Dewey. Därför har vi på Bibliotekshögskolan undervisning i båda systemen sedan flera år tillbaka. För dem som inte varit med om undervisningen har jag en enkel men allsidig presentation av Dewey-systemet, dels i boken "Bibliografisk kontroll" från 1995, dels i en utökad version på nätet, adress: > > http://www.adm.hb.se/personal/mb/kunskapsorganisation/ > > Jag tror dock att det kanske är dags för en allmän diskussion om vilket eller vilka klassifikationssystem vi vill ha nästa århundrade. > > Välkomna med synpunkter.
Att ha kännedom om de stora klassifikationsystemen och för- och nackdelar med olika typer av system är viktigt för arbetet med att strukturera elektroniska resurser. Kvalitetssamlingar av webbresurser använder sig ofta av något klassifikationsystem. Struktureringen avspeglas sedan oftast i ett grafiskt användargränssnitt som användaren klickar sig fram i [1]. När det gäller WWW så underordnas i många fall det nationella perspektivet av ämnesperspektiv och internationella samarbeten och behovet för bibliotekarier att känna till och kunna bedöma många olika klassifikationssystems användbarhet i olika specifika sammanhang kommer att öka. En genomgång av klassifikationssystem och Internet är Koch, T. och Day, M. The role of classification schemes in Internet resource description and discovery http://www.ub2.lu.se/desire/radar/reports/D3.2.3/
[1] A Brief Survey of Quality Resource Discovery Systems by John Kirriemuir http://www.rdn.ac.uk/publications/studies/survey/ är en aktuell sammanställning av kvalitetstjänster där man också kan se vilka klassifikationssystem som används (i den del som heter database summary) http://www.rdn.ac.uk/publications/studies/survey/data-summary.html Gerry McKiernans Beyond Bookmarks: Schemes for Organizing the Web är en sammanställning som är strukturerad efter klassifikationssystem http://www.public.iastate.edu/~CYBERSTACKS/CTW.htm
mvh, Jörgen Eriksson NetLab LUB
|