Subject: SV: Sokrates?
From: Norgren David <[log in to unmask]>
Date:Thu, 21 Oct 1999 10:24:51 +0200

Kan det vara Khalil Gibran? Ur hans bok Profeten (i år utkommen i ny
översättning):

"Och han sade:
Era barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men är inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.
Ni kan giva dem er kärlek, men inte era tankar, ty de har sina egna tankar.
Ni kan hysa deras kroppas men inte deras själar.
Ty deras själar dväljs i morgondagens hus, som ni inte kan besöka, ens i era
drömmar.
Ni må sträva att efterlikna dem, men sök inte att göra dem lika er.
Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som har flytt.
Ni är de bågar, från vilka era barn skickas ut som levande pilar.
Bågskytten ser målet på det oändligas stig och Han böjer dig med sin makt
för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.
Låt dig i glädje böjas i Bågskyttens hand.
Ty liksom Han älskar pilen, som flyger, älskar Han också bågen, som är
stadig."

Se här om Gibran:

http://leb.net/gibran/

David Norgren