Subject: SV: agnes cleve, vem är det?
From: Anna Dahl <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 Oct 1999 10:05:11 +0200

Hej,

Efter en snabb titt i vårt bestånd hittar jag följande uppgifter, bl a i
Svenskt konstnärslexikon:

Agnes Cleve (1876-1951) var målarinna, född i Stockholm, gift med konstnären
John Erik Jon-And. Hon studerade bl a på Valand i Göteborg för Carl
Wilhelmson och i Paris, och reste mycket både inom och utom Europa. Hon hade
en del utställningar under 20-, 30- och 40-talen, och finns representerad bl
a på Göteborgs konstmuseum och Gävle museum. Här på Nationalmuseum finns hon
representerad i teckningssamlingen.

Om du vill ha mer ingående uppgifter och information är du välkommen att
kontakta mig, kanske vi kan vara behjälpliga med t ex utställningskataloger
el dyl.

Hälsningar,

Anna Dahl
Bibliotekarie

Nationalmuseum/Konstbiblioteket
Hovslagargatan 2, Box 16176, 103 24 Stockholm
Tel 08-5195 4354, fax 08-5195 4352
www.nationalmuseum.se