Subject: Hjalmar Söderberg -citat
From: Margaretha Ullström <[log in to unmask]>
Date:Mon, 11 Oct 1999 16:40:32 +0200

Hej! Kan någon hjälpa mig med följande: Enligt Bure Holmbäcks
Söderbergbiografi (Hjalmar Söderberg.Ett författarliv, Sthlm 1988) så
skriver Hjalmar Söderberg om Strindberg i en text som heter "En
Stockholmskrönika".  Jag har letat efter citatet i En Stockholmskrönika
från sekelskiftet. Där finns det inte. Finns det en text av Söderberg som
heter enbart En Stockholmskrönika, eller var finns Söderbergs utsago om
Strindberg? Söderberg lär enligt Holmbäck kalla Strindberg för "min ungdoms
stora bloss" och "Jag har i honom älskat och vördat de idéer, som likt
mäktiga stjärnor lyste över min första ungdom, stjärnor som för mig i min
oskuld den dag idag flammar klarare än någonsin och vilkas glans ännu
gläder mig i vinternätterna, hur få och obetydliga glädjeämnen det eljest
finns i denna värld och i den besynnerliga tid i vilken vi leva."

Med vänlig hälsning
Margaretha Ullström