Subject: Re: Utskrifter från publika datorer
From: Peter Moller <[log in to unmask]>
Date:Wed, 6 Oct 1999 15:50:08 +0200

På begäran dubblerar jag nu mitt privata svar till Karin:

To: [log in to unmask]
Cc: [log in to unmask]

At 15:10 1999-10-06 +0200, you wrote:
>Hej Biblistare!
>
>Vi har ett antal publika datorer som våra låntagare får skriva ut ifrån fritt.
>Problemet är att vi håller på att dränkas i utskrifter.
>
>Kan någon rekomendera ett betalsystem för utskrifter?
>
>Vilken typ av problem har ni stött på med detta system?
>
>Vänligen svara till mig och ej till listan.
>
>Med vänliga hälsningar,
>Karin

Hej Karin!
Här hos oss på GUB har vi ett hjemmelavet system som bygger på att alla
utskrifter går till en PC med Linux som fungerar som print-server, och som
har en laserskrivare med betalkortsläsare (Cartadis) ansluten till sig.
Följande händer vid utskrift:
- Låntagarens utskrift hamnar i en kö på Linuxdatorns skärm.
- Låntagaren går till utskriftsdatorn, sätter in sitt betalkort
(=kopiekort) och klickar på sin utskrift
- Dokumentet kommer ut och en markering per sida dras från kopiekortet.
- Utskriftskön rensas efter en tid på alla gamla, ej uttagna utskrifter.

Vi har ett antal av dessa maskiner på flera av våra bibliotek i anslutning
till våra offentliga Internet-datorer och det verkar i stort sett fungera väl.

Behöver du mer information om detta, så är du välkommen att kontakta mig
eller systemets konstruktör Stefan Berndtsson ([log in to unmask]).

Med vänlig hälsning

Peter Möller

Peter Möller                  Epost:  [log in to unmask]
IT-chef                         Tel:    031 - 773 1925
Göteborgs universitetsbibliotek               Mobil:  0708 - 73 10 25
Box 222                         Fax:    031 - 16 83 69
405 30 Göteborg                       Orgnr.: 20 21 00 - 3153