Subject: Re: Bokus
From: Jan Nilsson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 5 Oct 1999 10:51:47 +0000

Jag tycker inte det är bibliotekens roll att hålla den lokala
bokhandel under armarna. Hur förmånliga avtal man än kan pressa fram
tror jag inte att de kan konkurrera med de stora internationella
leverantörerna. Vi har ett avtal med vår leverantör som ger oss 15%
rabatt på listpriset på de flesta förlags böcker. Lokalt i Sverige
skulle vi nog få betala upp emot det dubbla. Grunden i LOU är att
upphandling skall göras "affärsmässigt" vilket jag inte tycker det är
att gynna lokala handlare.
Alla ni som arbetar på universitet och högskolor som har upphandlade
avtal, vilket är de flest av de stora, hur ser ni på ert förhållande
till dessa om ni gör mycket "nätaffärer".
Jan Nilsson
Mah

Jan Nilsson
Malmö högskolas bibliotek