Subject: Indexering och import av ämnesord i Libris
From: Gunilla Genberg <[log in to unmask]>
Date:Mon, 25 Oct 1999 13:11:55 +0200

Hej, jag har en längre och något komplicerad fråga som jag gärna skulle
vilja ha belyst från olika biblioteks synvinklar.

Jag undrar hur ni som indexerar och registrerar i Libris förhåller er till,
arbetar med och resonerar kring ämnesorden i Libris och i det lokala
biblioteksdatasystem.

T.ex.
Hur används fält 696 och 697? Båda eller endast ett av dem?
Varför importeras ämnesord från andra Librisbibliotek? Varför inte?
Läggs ämnesord endast i det lokala systemet?
Finns dubblettkontroll av ämnesord i det lokala systemet? Om inte?
Importeras den egna klassningens genererade ämnesord i SAB-rubriker eller
GEN-klassningens genererade ämnesord? Eller både och?
Har det lokala biblioteksdatasystemet möjligheter i index till hänvisningar?
Finns det en diskussion på biblioteket kring fritextsökning alternativt
sökning i index?

Några av frågeställningarna är kanske i sista minuten eftersom vi alla
väntar på ett Nytt Libris där ämnesorden kommer att gå från lokala till
generella, men det vore ändå intressant att ta del av resonemang kring ovan.

Choosing a new Library System is not an easy task

Gunilla Genberg
bibliotekarie

Mitthögskolans bibliotek
Campus Härnösand