Hej alla!
Tipsar om en intressant rapport som publicerades av Högskoleverket för någon vecka sedan: Studentperspektiv på verksamheten vid universitet och högskolor - utveckling och helhet. Rapporten kan hämtas i fulltext på: http://www.hsv.se/studentperspektiv/rapport.html
HSV säger: "Det övergripande syftet med arbetsrapporten är att föra en diskussion kring begreppet studentperspektiv. I anslutning till denna diskussion presenteras förslag på frågeställningar och verksamheter som berörda lärosäten kan använda som utgångspunkt i det egna arbetet. Förhoppningsvis kan dessa exempel inbjuda till fördjupning och fortsatt diskussion. Rapporten vänder sig till alla som är engagerade i högre utbildning; studenter, lärare, studiesocial och administrativ personal samt ansvariga på lokal och central nivå."
Jag citerar här en text som står under rubriken "Helhet och en lärandemiljö", sid 29-30:
Studentperspektiv innebär att se lärosätets samtliga verksamheter som betydelsefulla för studentens utveckling och verka för att de samordnas för att på bästa sätt gynna denna.
Med utgångspunkten att hela lärosätet arbetar för ett gemensamt mål där studenternas lärande står i centrum har alla ett ansvar, och allas medverkan är viktig. Samtliga lärosätets verksamheter bör ses som likvärdiga i arbetet med att nå det uppsatta målet. Det borde således inte finnas någon egentlig distinktion mellan huvud- och stödverksamheter. Studentens utveckling bygger på att, inte bara den pedagogiska utan även, den studiesociala verksamheten fungerar tillfredsställande.
Studievägledning och studenthälsovård, men också andra områden som administration, lokaler och IT måste hanteras så att studentens utveck-lingsmöjligheter maximeras. Pascarella m.fl. konstaterar att händelser utanför lärosalen har något större betydelse för utvecklingen av det kritiska tänkandet än det som sker i lärosalen. De menar att universitet och högskolor därmed måste tänka om vad gäller relationenerna mellan institutioner och andra enheter.
En särskilt viktig resurs för studenternas lärande och bildning ä r givetvis biblioteket. BIBSAM presenterade 1996 en rapport om ”Studenternasbibliotek” som tar fasta på många av de aspekter som tas upp här.
Man menar bl.a. att för att fullfölja bibliotekens integration i den pedagogiska processen måste de ses som utbildningsinstitutioner snarare än serviceinrättningar.
Vid bl.a. Malmö högskola har man i planeringen av det nya biblioteket, på ett medvetet sätt, arbetat utifrån tankarna i BIBSAM:s rapport.
(slut citat)
HSV bygger också en webbplats med länkar till olika "studentprojekt". Där har säkert universitets- och högskolebiblioteken mycket bidra med!
varma hälsningar jakob
________________________________________________ Jakob Harnesk Head of Customer Services Secretary of ISO TC 46 / SC 8 : Library Statistics and Performance Evaluation
Karolinska institutet Library Box 200, S-171 77 Stockholm, Sweden Tel: +46 8 728 66 56 Fax: +46 8 33 04 81 E-mail: [log in to unmask]
I have always imagined that Paradise will be a kind of library. Jorge Luis Borges (1899-1986) _________________________________________________
|