SV: Re: SUNET och teknikutvecklingen

Söndrums Bibliotek <[log in to unmask]>

Wed, 22 Sep 1999 16:14:40 +0200

text/plain

Du har kanske inte läst att just Kungsbacka kommer att få en mycket modern och ny uppkoppling - trådlöst vill jag minnas att det var, via radiolänk. Så det är nog snarast så att just Kungsbacka ligger i frontlinjen när det gäller ny teknik...

Lennart Carlstedt
Från: Jon Erik Nordstrand, Goteborgs UB <[log in to unmask]>
Till: [log in to unmask] <[log in to unmask]>
Datum: den 15 september 1999 17:54
Ämne: Re: SUNET och teknikutvecklingen

Det är med viss sorg som jag har noterat att min hemkommun, Kungsbacka,
inte anslutit sig till SUNET-avtalet. Skälen är bara delvis tekniska.

Självklart kommer det bättre tekniska lösningar. Men hittills har SUNET
varit tekniskt ledande och jag litar på att man kommer att vara det i flera
år till. Olle Thylander, SUNET, var väl rädd att verka skrytsam i sitt
svar och han tonade ner SUNETs framgångar.

Därför är det bara att hoppas att inte någon folkbibliotekarie tar intryck
av förslagen att vänta på en modernare trådlös teknik. Det kommer att bli
billigare, men det är en stor good-will-kostnad förknippad med att vänta.

Det är svårt att hävda att biblioteken har någon roll som spjutspets i det
s.k. informationssamhället om datortätheten i ett vanligt bostadsområde är
högre än den i ortens bibliotek.

Jon Erik Nordstrand, detta skrivit i egenskap av folkbiblioteksanvändare