Bästa BIBLISTare,
Personaliserade nättidskrifter är ingen nyhet, men dito
papperstidskrifter? Harry Amster berättar i dagens (28.9) SvD om den
svenska månadstidningen Voice (pappersform) och dess planer på att
variera innehållet efter konsumentens preferenser. Läsaren får fylla
i en enkät varefter hälften av innehållet och annonserna anpassas
efter läsarens angivna intressen. En mängd olika varianter av varje
nummer kommer alltså att månglas ut, om planerna blir verklighet.
Jag undrar därför om ngn av listans deltagare känner till om detta
prövats tidigare i pappersvärlden? Hur skall detta hanteras av
biblioteksvärlden? Vilken variant (eller varianter) skall t.ex. de
abonnerande biblioteken föredra? Anpassad efter målgruppen - men om
det rör sig om ett allmänhetens folkbibliotek? Och i vilken
utsträckning skall de olika varianterna pliktlevereras? När varje
enskild variant nått minst 50 ex?
Synpunkter?
MVH / Mats D
Mats Dahlstroem / Lecturer, Doctoral Student
University College of Boras, Sweden
Dept of Library and Info. Science
[log in to unmask]
+46 (0)33-164421, fax:(0)33-164005
URL: http://www.adm.hb.se/personal/mad/
Co-director of ITH: Information Technology
Studies as a Human Science
http://www.hb.se/bhs/ith/ith.htm
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
".. if the province of paper were the Roman Empire,
then fax could well be regarded as its Justinian."
(Paul Levinson)
|