Hej Jakob och ni andra,
> Personligen tyckte jag det var konstigt att det inte fanns någon monter > (vad jag vet) på mässan som visade upp en e-bok. Jag tror ju nämligen att > de ganska snabbt skulle kunna bli en succé bland i första hand studenter, > för läsning av kurslitteratur. Är det inte märkligt att ingen svensk > leverantör har vågat prova än?
Nej, inte särskilt märkligt. Produkten (Rocket eBook, Softbook etc) har helt enkelt inte fått sin skandinaviska satsning än från de amerikanska producenterna och marknadsförarna. Härnäst skall den vad jag förstår i första hand marknadsföras i Tyskland. Skandinavien och Sverige kommer senare. Det här skrevs det om i en artikel i DN härom veckan - har tyvärr inte referensen till hands f.n., men den går nog lätt att hitta för den som är intresserad. Däremot demonstrerades en av de vanligaste e-bokexemplen, Rocket eBook,vid Bokhandlareföreningens årsmöte i Uppsala den 7 maj i Filmstaden i Uppsala.
I vilken utsträckning (ngn form av) e-boken blir en succé hos studenter går det att tvista om. Det här med nyttan som behållare av mängder av kurslitteratur är ett ofta upprepat argument för den s.k. e-boken och mot den traditionella lära/kursboken i pappersform. Men om vi med e-boken avser den typ som representeras av t.ex. Rocket eBook, som mer är en läsplatta än en produkt som till fullo utnyttjar digitala texters möjligheter och potential, tror jag man något bör förena glädjeropen med eftertänksamhet.
Jag skrev lite om det här i en artikel, "Lastbara böcker", i tidskriften Ikoner (3/99, s. 16-21) i våras:
"Formatet Rocket eBook tycks som bekant lockande för flera skolor: i The New York Times rapporteras (Doreen Carvajal, "Publishing Industry Contends With the Uncertainties of E-Books". NY Times, May 10, 1999) att en skolregion i Kalifornien ansökt om federalt finansiellt stöd för inköp av 3000 e-böcker att fördelas på 7700 elever. Till e-böckerna är det tänkt att eleverna kan ladda ner läroböcker, kursinformation, kompendier m.m., och det talas i det sammanhanget om den "läroboksfria skolan". Gör man sig här skyldig till samma tankefel som i den gamla klyschan om det "papperslösa kontoret"? Kanske. Om med e-böckerna avses produkter med den struktur och kapacitet som hittills presenterats, tror jag man med det kaliforniska exemplet stöter på patrull. Den hittills presenterade e-boken har som huvudsakligt syfte linjär läsning av texter. Men elever läser långt ifrån alltid sina läroböcker på det sättet. Tvärtom fylls (om än i en något ideal värld) läroböckerna snabbt av referenser, anteckningar, understrykningar, överstrykningar med märkpenna, implicita länkar från ett ställe till ett annat, kommentarer, frågor. Det förekommer också att elever klipper ut eller river ut centrala textpassager och placerar dem på något annat besläktat ställe - ett slags klipp-och-klistra i pappersmiljö. Kort sagt är läroböcker, kompendier och kursmaterial paradexempel på texter dess publik arbetar med och bearbetar, snarare än läser linjärt, vilket fallet oftast är med traditionella skönlitterära romaner. Elevers sätt att förhålla sig till kurstexter i olika dokument- och medietyper pekar naturligtvis fram mot nyttan av att arbeta med digitalt lagrade texter, men troligt är att detta bör ske i en form och struktur som i betydligt större utsträckning nyttjar digitala mediers potential än vad e-boken tycks göra. (...) Den digitala textens stora plus är just dess föränderlighet, utbytbarhet, överförbarhet, manipulerbarhet, hypertextualitet, möjlighet att skräddarsys för läsaren, möjlighet att märkas upp med ett märkschema av något slag etc. Det är i grunden detta som ligger bakom den stora succén med webben. När nu skaparna av e-boken väljer att premiera pappersbokens egenskap av stabilitet och oföränderlighet på bekostnad av detta dynamikens kriterium hos digitala texter, tror jag man begår ett misstag."
Skulle ngn till äventyrs vara intresserad, ligger artikeln i fulltext på: http:// www.adm.hb.se/personal/mad/lastbart.htm
MVH / Mats D Mats Dahlstroem / Lecturer, Doctoral Student University College of Boras, Sweden Dept of Library and Info. Science [log in to unmask] +46 (0)33-164421, fax:(0)33-164005 URL: http://www.adm.hb.se/personal/mad/ Co-director of ITH: Information Technology Studies as a Human Science http://www.hb.se/bhs/ith/ith.htm ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ".. if the province of paper were the Roman Empire, then fax could well be regarded as its Justinian." (Paul Levinson)
|