Bästa BIBLISTare,
Personaliserade nättidskrifter är ingen nyhet, men dito papperstidskrifter? Harry Amster berättar i dagens (28.9) SvD om den svenska månadstidningen Voice (pappersform) och dess planer på att variera innehållet efter konsumentens preferenser. Läsaren får fylla i en enkät varefter hälften av innehållet och annonserna anpassas efter läsarens angivna intressen. En mängd olika varianter av varje nummer kommer alltså att månglas ut, om planerna blir verklighet.
Jag undrar därför om ngn av listans deltagare känner till om detta prövats tidigare i pappersvärlden? Hur skall detta hanteras av biblioteksvärlden? Vilken variant (eller varianter) skall t.ex. de abonnerande biblioteken föredra? Anpassad efter målgruppen - men om det rör sig om ett allmänhetens folkbibliotek? Och i vilken utsträckning skall de olika varianterna pliktlevereras? När varje enskild variant nått minst 50 ex?
Synpunkter?
MVH / Mats D Mats Dahlstroem / Lecturer, Doctoral Student University College of Boras, Sweden Dept of Library and Info. Science [log in to unmask] +46 (0)33-164421, fax:(0)33-164005 URL: http://www.adm.hb.se/personal/mad/ Co-director of ITH: Information Technology Studies as a Human Science http://www.hb.se/bhs/ith/ith.htm ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ".. if the province of paper were the Roman Empire, then fax could well be regarded as its Justinian." (Paul Levinson)
|