Hej Jakob och ni andra,
> Personligen tyckte jag det var konstigt att det inte fanns någon monter
> (vad jag vet) på mässan som visade upp en e-bok. Jag tror ju nämligen att
> de ganska snabbt skulle kunna bli en succé bland i första hand studenter,
> för läsning av kurslitteratur. Är det inte märkligt att ingen svensk
> leverantör har vågat prova än?
Nej, inte särskilt märkligt. Produkten (Rocket eBook, Softbook etc)
har helt enkelt inte fått sin skandinaviska satsning än från de
amerikanska producenterna och marknadsförarna. Härnäst skall den vad
jag förstår i första hand marknadsföras i Tyskland. Skandinavien och
Sverige kommer senare. Det här skrevs det om i en artikel i DN härom
veckan - har tyvärr inte referensen till hands f.n., men den går nog
lätt att hitta för den som är intresserad. Däremot demonstrerades en
av de vanligaste e-bokexemplen, Rocket eBook,vid
Bokhandlareföreningens årsmöte i Uppsala den 7 maj i Filmstaden i
Uppsala.
I vilken utsträckning (ngn form av) e-boken blir en succé
hos studenter går det att tvista om. Det här med nyttan som
behållare av mängder av kurslitteratur är ett ofta upprepat argument
för den s.k. e-boken och mot den traditionella lära/kursboken i
pappersform. Men om vi med e-boken avser den typ som representeras av
t.ex. Rocket eBook, som mer är en läsplatta än en produkt som till
fullo utnyttjar digitala texters möjligheter och potential, tror jag
man något bör förena glädjeropen med eftertänksamhet.
Jag skrev lite om det här i en artikel, "Lastbara böcker", i
tidskriften Ikoner (3/99, s. 16-21) i våras:
"Formatet Rocket eBook tycks som bekant lockande för flera skolor: i
The New York Times rapporteras (Doreen Carvajal, "Publishing Industry
Contends With the Uncertainties of E-Books". NY Times, May 10, 1999)
att en skolregion i Kalifornien ansökt om federalt finansiellt stöd
för inköp av 3000 e-böcker att fördelas på 7700 elever. Till
e-böckerna är det tänkt att eleverna kan ladda ner läroböcker,
kursinformation, kompendier m.m., och det talas i det sammanhanget om
den "läroboksfria skolan". Gör man sig här skyldig till samma
tankefel som i den gamla klyschan om det "papperslösa kontoret"?
Kanske. Om med e-böckerna avses produkter med den struktur och
kapacitet som hittills presenterats, tror jag man med det
kaliforniska exemplet stöter på patrull. Den hittills presenterade
e-boken har som huvudsakligt syfte linjär läsning av texter. Men
elever läser långt ifrån alltid sina läroböcker på det sättet.
Tvärtom fylls (om än i en något ideal värld) läroböckerna snabbt av
referenser, anteckningar, understrykningar, överstrykningar med
märkpenna, implicita länkar från ett ställe till ett annat,
kommentarer, frågor. Det förekommer också att elever klipper ut eller
river ut centrala textpassager och placerar dem på något annat
besläktat ställe - ett slags klipp-och-klistra i pappersmiljö. Kort
sagt är läroböcker, kompendier och kursmaterial paradexempel på
texter dess publik arbetar med och bearbetar, snarare än läser
linjärt, vilket fallet oftast är med traditionella skönlitterära
romaner. Elevers sätt att förhålla sig till kurstexter i olika
dokument- och medietyper pekar naturligtvis fram mot nyttan av att
arbeta med digitalt lagrade texter, men troligt är att detta bör ske
i en form och struktur som i betydligt större utsträckning nyttjar
digitala mediers potential än vad e-boken tycks göra. (...)
Den digitala textens stora plus är just dess föränderlighet,
utbytbarhet, överförbarhet, manipulerbarhet, hypertextualitet,
möjlighet att skräddarsys för läsaren, möjlighet att märkas upp med
ett märkschema av något slag etc. Det är i grunden detta som ligger
bakom den stora succén med webben. När nu skaparna av e-boken väljer
att premiera pappersbokens egenskap av stabilitet och oföränderlighet
på bekostnad av detta dynamikens kriterium hos digitala texter, tror
jag man begår ett misstag."
Skulle ngn till äventyrs vara intresserad, ligger artikeln i fulltext
på: http:// www.adm.hb.se/personal/mad/lastbart.htm
MVH / Mats D
Mats Dahlstroem / Lecturer, Doctoral Student
University College of Boras, Sweden
Dept of Library and Info. Science
[log in to unmask]
+46 (0)33-164421, fax:(0)33-164005
URL: http://www.adm.hb.se/personal/mad/
Co-director of ITH: Information Technology
Studies as a Human Science
http://www.hb.se/bhs/ith/ith.htm
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
".. if the province of paper were the Roman Empire,
then fax could well be regarded as its Justinian."
(Paul Levinson)
|