Här del 2 av budgetprop-referatet:
____________________________________________________________________________
Stockholms universitet, Statens psykologisk-pedagogiska bibliotek (SPPB)
Regeringen föreslår att anslaget till Stockholms universitet permanent ökas med 6 891 000 kronor för inordnandet av SPPB i Stockholms universitetsbibliotek. Medel för ändamålet har beräknats under anslaget B8 Stockholms universitet: Forskning och forskarutbildning. För år 2000 föreslås dessutom att universitetet tillförs ytterligare 1 500 000 kronor för ändamålet från anslagssparande. Skälen för regeringens förslag finns redovisade under avsnitt 7 Nationella och internationella forskningsresurser.
(utgiftsområde 16, s. 115)
7.5.6 Ny organisation för verksamheten vid Statens psykologisk--pedagogiska bibliotek
Regeringen föreslår i avsnitt 5.4.1 inom verksamhetsområdet Universitet och högskolor att Stockholms universitet skall erhålla resurser för att överta verksamheten vid Statens psykologisk-pedagogiska bibliotek (SPPB) och inordna denna i Stockholms universitetsbibliotek.
SPPB är ett specialbibliotek inom ämnesområdena psykologi, pedagogik och folkbildningsforskning och är nationellt ansvarsbibliotek för dessa ämnesområden.
Kungliga biblioteket (KB) har på regeringens uppdrag utrett konsekvenserna av en sammanslagning av SPPB och Stockholms universitetsbibliotek. KB:s slutsats är att det är fullt möjligt både att behålla SPPB som en egen myndighet och att inordna verksamheten i Stockholms universitetsbibliotek som ett filialbibliotek. KB bedömer dock att det krävs särskilda insatser för att utveckla samarbetet mellan SPPB, Stockholms universitetsbibliotek och berörda institutioner vid universitet om SPPB skall förbli en egen myndighet. I båda alternativen förutsätter KB att funktionen som ansvarsbibliotek skall ligga kvar på myndigheten respektive filialbiblioteket.
KB:s rapport har remitterats till ett tjugotal remissinstanser, varav flera lärosäten samt myndigheter som Statens Skolverk, Högskoleverket och Folkbildningsrådet. Av de remissinstanser som har synpunkter på organisationsfrågan är de som anser att SPPB bör förbli en egen myndighet ungefär lika många som de som föredrar att SPPB inordnas i Stockholms universitetsbibliotek. En sammanställning av remissvaren finns tillgänglig på Utbildningsdepartementet.
Regeringens bedömning är att verksamheten vid SPPB skall inordnas i Stockholms universitetsbibliotek. Ett inordnande av SPPB:s verksamhet i Stockholms universitetsbibliotek ger bättre förutsättningar att vidga samarbetet med universitetsbiblioteket och med de närliggande institutionerna för pedagogik och psykologi. Ett ökat samarbete behövs för att förbättra den lokala servicen samt för att undvika dubbelarbete och överlappningar vid inköp av litteratur. Det går inte heller att bortse från de betydande administrativa samordningsvinster som beräknas följa av den nya organisationen. Dessa kan uppskattas till ca 1,5 miljoner kronor per år.
En viktig fråga i sammanhanget är om funktionen som nationellt ansvarsbibliotek är beroende av om SPPB är en egen myndighet. Som flera av remissinstanserna understrukit är SPPB ett väl fungerande ansvarsbibliotek med betydande specialistkunskaper som spelar en viktig roll för den nationella informationsförsörjningen inom berörda ämnesområden. Särskilt universiteten har framhållit vikten av att biblioteket även i framtiden kan fungera väl som ansvarsbibliotek med specialistkompetens.
Regeringen kan konstatera att SPPB i dag är det enda ansvarsbibliotek som är en egen myndighet. Inom andra ämnesområden utförs denna funktion av ett universitets- eller högskolebibliotek. Ett inordnande av verksamheten vid SPPB i Stockholms universitetsbibliotek skulle därmed ansluta till vad som gäller för ansvarsbibliotek inom andra ämnen. Detta system har också utvärderats med gott resultat. KB har i sin rapport inte lyft fram några faktorer som skulle kunna hindra att funktionen som nationellt ansvarsbibliotek för psykologi, pedagogik och folklivsforskning kan utföras väl inom ramen för Stockholms universitetsbibliotek.
KB har föreslagit att det förutvarande SPPB vid ett inordnande i Stockholms universitetsbibliotek skulle få en ställning som filialbibliotek med egen filialchef. Verksamheten föreslås fortsätta i nuvarande lokaler för att behålla närheten till institutionerna för pedagogik och psykologi.
Regeringen vill särskilt understryka betydelsen av att den nya organisationen för det psykologisk- pedagogisk biblioteket utformas på ett sätt som ger det väl fungerande biblioteket goda förutsättningar att fortsätta utvecklas i rollen som lokal och nationell resurs för informationsförsörjningen inom sina ämnesområden. Regeringen delar utredarens principiella syn att den organisatoriska lösning som väljs måste förena förbättrade möjligheter till lokal samverkan och administrativ samordning med en relativt självständig ställning för biblioteket. Det bör dock överlämnas till Stockholms universitet att avgöra de närmare formerna för den nya organisationen.
Regeringen bedömer att inordnandet av SPPB:s verksamhet i Stockholms universitetsbibliotek i allt väsentligt kan genomföras till den 1 januari 2000. Stockholms universitet kommer av regeringen att ges i uppdrag att ansvara för eventuella avvecklingsuppgifter efter SPPB:s upphörande.
Som en följd av den nya organisationen skall det årliga anslag som tillfaller SPPB föras över till Stockholms universitet. Det anslag som överförs till Stockholms universitet skall dock inte motsvara hela det nuvarande anslaget för SPPB, eftersom den nya organisationen ger administrativa samordningsvinster. Regeringens förslag i avsnitt 5.4.1 inom verksamhetsområdet Universitet och högskolor innebär därför att anslaget till Stockholms universitet permanent ökas med ca 6,9 miljoner kronor och att 1,5 miljoner kronor dras in som en besparing. För år 2000 föreslås dock att Stockholms universitet engångsvis tillförs ytterligare 1,5 miljoner kronor från det anslagssparande på anslagsposten 9 under anslaget D16 Särskilda utgifter för forskningsändamål som står till regeringens förfogande. Dessa medel är avsedda att täcka kostnaderna för verksamheten innan samordningsvinsterna nått full effekt.
(utgiftsområde 16, s. 222-223 f.)
_______________________________________________________________ ________________________________________________ Jakob Harnesk Head of Customer Services Secretary of ISO TC 46 / SC 8 : Library Statistics and Performance Evaluation
Karolinska institutet Library Box 200, S-171 77 Stockholm, Sweden
Tel: +46 8 728 66 56 Fax: +46 8 33 04 81 E-mail: [log in to unmask] _________________________________________________
|